Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A rajongó

Mikor ezt a filmet néztük rájöttem, hogy gyerekkormoban két olyan szerepe is volt Robert De Nironak, amitől legszívesebben a sarokba húzódva nyűszítettem volna: A rettegés foka és ez. Mind a kettőben maxra van húzva az őrület faktor és valószínűleg nem hagyott volna ilyen mély nyomot bennem egyik sem, ha nem lenne borzasztóan hiteles. Elképesztően ijesztő, számomra sokkal inkább, mint egy horror film. Mert életszagú. Biztos vagyok benne, hogy mindenki találkozott már olyan emberrel, akiről első blikkre megtudta mondani, hogy valami nem stimmel. Nem egyértelmű, hogy mi az, de zsigeri alapon érezzük, hogy vigyáznunk kell, mert bármikor robbanhat. Ennek a robbanásnak a krónikája A rajongó. 

Adott egy Giants szurkoló, aki gyerekkorában kölyökligás volt és azóta is ott rekedt a múltban. Mi sem példázza ezt jobban, minthogy mindenkinek azt meséli, mekkorát bulizott Jager-rel '77-ben, miután felvettek egy lemezt. Bár bizonyosságot nem kapunk efelől, mégis érezzük, hogy ez egyáltalán nem igaz. Azóta felnőtt, késekkel házaló ügynök lett, elvált és gyermeke van. De a baseball szeretete megmaradt. Csak valahogy a fontossági sorrend borult fel az életében. Képtelen a múlton túllépni és 45 évesen is csak azt képes mantrázni, hogy profi is lehetett volna. Szörnyűlködve látjuk, ahogy előtérbe helyezi mindezt a fiánál is, aki pedig annyira igyekszik kivívni apja szeretét. Rajongásának tárgya (Wesley Snipes), pedig nem is sejti, mit meg nem tenne érte ez a rajongó, aki beleolvad a lelátón szurkoló tömegbe.

A zene mesteri. Olyan légkört teremt, ahol fullasztó a levegő és legszívesebben menekülnénk, de nem ereszt minket. Feszültté és nyomottá tesz minket. A filmen végig futó dallam - akárcsak Robert De Niro - kettőséget hordoz magában. Szemtől szemben jónak mutatkozik, de a lelkünkben ott a balsejtelem, hogy valami nem kerek. És aztán bedurvul. Nem is zene már, hanem inkább zaj. Egy agresszív zajmassza, amitől mi magunk is lassan megőrülünk. Akkor éreztem ilyet, amikor a Hetediket néztem és egy barátommal szimultán rémálmaink voltak a film alatt. Úgy éreztük soha nem bírunk felébredni belőle.

Robert De Niro bekattanása Hans Zimmer zenéjére még az olyan jó dolgoktól is eltudta venni a kedvünket, mint a sport szeretete és a szurkolás öröme. Végül nem marad más, mint a sajnálat szegény flótás iránt, aki csak a legjobb dobását akarta megmutatni.

Szeretnénk élőben hallani? Nem vagyunk mazochisták.

Eredeti cím: The Fan

Rendezte: Tony Scott

Év: 1996

Zene: Hans Zimmer

IMDb itt.

Tovább

Lánglovagok

A '90-es évek szuperhősei a hétköznapi hősök voltak. Nem kellett röntgenlátás, nukleáris meghajtású szív vagy nevetséges búvárruha ahhoz, hogy felnézhessünk valakire. Ez egy annyira tökös film, hogy nők is csak azért kerültek bele, hogy legyen valaki, aki miatt össze lehet verekedni a buliban vagy legyen kit megdugni a tűzoltó kocsi tetején. De viccet félretéve ez egy nagyon heroikus, nagyon patrióta film. Kicsit olyan íze van, mint a háborúkról szóló katonás filmeknek, annyi különbséggel, hogy itt a főgonosz maga az egyik őselem.

Ron Howard rendezte a filmet, aki nem szeret kicsiben játszani. Nézzük csak meg a szereposztást: William Baldwin, Kurt Russel, Robert De Niro, Donald Sutherland, Scott Glenn. A legkisebb szerepekbe is hívták a nagy neveket. Pénz is volt rendesen, hiszen ahhoz, hogy tűzet oltsanak a filmben tüzet kell gyújtani. A tűznek viszont van egy olyan rossz tulajdonsága, hogy eléggé pusztító. Szóval van itt minden mi szem, s szájnak ingere. Sztárdömping, látványos tűzoszlopok és  egy lenyűgőző, de alábecsült szakma családi drámába burkolt bemutatása.

Ne feledjük, hogy ez a film 1991-ben készült, tehát olyan sorozatok előfutárának tekinthető, mint a Ments meg! vagy a Harmadik műszak és nem kellett hozzá egy 9/11 méretű katasztrófa, hogy értékeljük azokat az embreket, akik alulfizetve is megmentenék az életünket. Jó, hogy ez a film felhívta rá anno a figyelmet!

A tűz a leggonoszabb gonoszként jelenik meg a filmben. Gyönyörű felvételeken mutatják be, ahogy szinte már élő organizmusként csak arra tör, hogy elpusztítson mindent maga körül. És minnél inkább tartunk a tűztől, annál inkább csodálattal nézünk a férfiakra, akik megküzdenek vele. Egy kis mellékszereplőt megint csak kiemelnék a csapatból, mert Donald Sutherland legalább olyan félemetes a bolond piromán szerepében, mint maga a tűz.

A zene mindent elkövet, hogy átérezzük ennek a szakmának a súlyát. A veszélyt és az erre reakcióba lépő bátorságot. A napi szintű élet-halál harcot, ami ellehetetleníti a magánéleti boldogságot. A zene is kicsit a háborús filmekre emlékeztet, de nem is áll egymástól olyan messze ez a kettő. Katonának vagy tűzoltónak lenni bizonyos nézőpontból ugyanaz. Mindkettő hivatás, nem munka. A zene sodró lendülete akár öt égő épületen át is cipel magával. Nem hoz szégyent a tűzoltókra, hanem kellő tisztelettel és alázattal ír hozzájuk himnuszt.

Szeretnénk élőben hallani? Biztos magával ragadna, úgyhogy igen!

Eredeti cím: Backdraft

Rendezte: Ron Howard

Év: 1991

Zene: Hans Zimmer

IMDb itt.

Tovább

Hans a szobából

blogavatar

Hans Zimmer összes munkája, ahogy mi halljuk. Az IMDd oldal alapján 124 filmet nézünk meg. A lista alapját az általa komponált filmzenék alkotják - nem nézzük meg a dokumentumfilmeket, a rövidfilmeket és nem játszunk számítógépes játékokkal (most nem). A sorrendet a szerencsére bízzuk, a jól bevált "húzós módszerrel". Két ellenállhatatlan nő, egy macska, egy zeneszerző, 6 hónap, 124 film.

Legfrissebb bejegyzések

2016.01.26.
2015.12.30.

Utolsó kommentek