Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Da Vinci kód

A kapcsolatom a Da Vinci kóddal leginkább a hullámvasúthoz hasonlítható. 2005 környékén olvastam a könyvet a gimi utolsó évében. Nagyon tetszett a sok száraz tananyag után. Ekkor már rég olvastam olyan könyvet, amit nehezen vagy egyáltalán nem tudtam letenni, de ez annyira izgi volt, hogy utána befaltam még 3-4 Dan Brown könyvet. És ezután történt, hogy beültem a moziba megnézni a filmet. Sima libának tűnt a dolog, hiszen a könyv izgi volt és láttam, hogy a film jó kezekbe került, Tom Hanks-ről már nem is beszélve! Iszonyatos nagy csalódás volt. Aztán 2014 nyarán elmentem a Margitszigeti Nagyszínpadra a Budafoki Dohnányi Zenekar filmzenés estjét meghallgatni. A második részben adták le a Da Vinci kód zenéjét és annyira magával ragadott, hogy elkezdtem bőgni, mint egy kisbaba. Alig bírtam abba hagyni, ami azért ciki, így a tömeg kelős közepén. A rengeteg sok jó filmzene között, ez volt nálam a non plus ultra. Meg sem lepődtem, amikor rákeresve láttam, hogy Hans Zimmer szorította össze a mellkasom.

De most térjünk is vissza a filmre. Miért is volt ez nekem csalódás? Nem akarok ilyen klisékbe belemenni, mint:

-  könyvet nem tudnak jól adaptálni

-  vagy aki először a könyvet olvasta, aztán nézte meg a filmet, annak a film biztos nem fog tetszeni

-  vagy az a baj, hogy a karaktereket nem így képzeltem el, blablabla…

Nem erről van szó. Rengeteg ellenpéldát tudnék felsorolni cáfolatként, de ez a film nem tartozik közéjük. A könyv azért letehetetlen, mert az 500 oldal szerkezetileg úgy van pár oldalas fejezetekre bontva, hogy mindegyik végén van valami csavar, vagy valami új, izgalmas információ, amiért az ember „na jó, csak még egy fejezetet!” felkiáltással tovább lapoz.  Ha ezeket a fordulatokat előre tudva ül be a moziba az ember nem is készül arra, hogy meglepetés éri. Mégis meglepődtem, csak nem a kellemes formájában.

Végig azt éreztem a film alatt, hogy el vannak csúszva a hangsúlyok. Ahol a könyv éppen az izgalom tetőfokára hágott, afölött a film finoman átsiklott. A mai napig nem tudom a pontos okát, mert nem hagytak ki semmi fontosat a filmből, mégis… Rossz a vágás? Vagy velem van a baj? Egyik barátnőmmel néztük meg a moziban, aki nem olvasta a könyvet és neki még annyira sem tetszett a film, mint nekem. Majdnem 3 órás eposzról beszélünk és az a probléma, hogy ez a „morzsákat felcsipegetve jutunk el a mézeskalács házig” szindróma baromi fárasztó lett az első óra után. Egyszerűen az embert már a 28. elrejtett nyom nem tudja lázba hozni, főleg ha azt ezredszerre is felismeréstől csillogó, elszánt tekintettek sulykolják belénk hirtelen közelikkel. Amit viszont kézzel foghatóan fel tudok mutatni hibának, az Audrey Tautou személyesen. Engem az ő ripacskodása kifejezetten irritált, pedig nagyon alternatív-művészpalánta tinikoromban én is Lakótársat keressünk!-ön és Amélie-n szocializálódtam, de ez a szerep borzasztóan nem állt jól neki és elképesztően idegesítő lett a végeredmény. De Tom Hanks-et még mindig nagyon szeretjük!

Ami messze-messze a legértékesebb ajándéka a filmnek, az a zenéje. Oké, elismerem, hogy itt-ott már giccskategória, de én még mindig szívesen bedőlök, az ilyen játéknak. Megint a vonós szekció az, akik elérzékenyítenek minket, de olyan jó, amikor a nagy felismerés pillanatában robban a zene a kórussal megtoldva. Ezek azok a hidegrázós pillanatok, amiket az ember igényel, ha filmzenéről van szó. Bármikor szívesen meghallgatom, csak a filmet ne kelljen nézni hozzá. Ha valaki esetleg kimaradt anno a Da Vinci kód hype-ból, akkor inkább azt tanácsolom, hogy rakja be Hans Zimmer alkotását és csapja fel hozzá a könyvet. Ez a legjobb kombináció a film-zene-könyv triumvirátusból.

Szeretnénk élőben hallani? Naná! Rázzon a hideg, csorduljanak túl a könnycsatornák!

Eredeti cím: The Da Vinci Code

Rendezte: Ron Howard

Év: 2006

Zene: Hans Zimmer

IMDB itt.

Tovább

Frost/Nixon

Ismételten kihúztunk el filmet, ami nekem való volt – lehetett kutakodni utána. Mit ne mondjak, eleinte kissé döcögősen indult be a film, de miután Kindor egy szuper körmöt varázsolt nekem, máris szebb lett a világ. És a vége? Láttunk egy drámát, mely egyben egy dokumentumfilm is.

És ki volt David Frost? Ő többek között brit műsorvezető és újságíró, aki politikai szatirikus műsorával vált a televíziózás kultikus személyévé. Ám a showbiznisz világsztárjaival készített interjúi nem elégítették ki teljesen, így amikor meghallotta Nixon lemondását, mert nagyot álmodni: Egy jó kis Nixon interjút.

Na és innentől már a filmmé a főszerep! Négy alkalommal, 2 órára találkozott az USA leköszönő elnökével 1977-ben. A stábot és az előkészületeket kölcsönökből és saját pénzéből állta, mivel egyik TV csatorna se volt kíváncsi az interjú sorozatra – később persze hírtörténet legnézettebb műsora lett. Fontos megemlíteni a filmről, hogy a sztori bármennyire nem tűnik izgalmasnak, mégis odabilincseli az embert a televízió elé. Bár Nixon alábecsülte Frost-ot, hosszú, nyakatekert monológjaival igazi, vérbeli politikusként harcolt, mégis végül „hősi halált halt”.

A színészek fantasztikusak és a David Frost-ot megformáló Michael Sheen pedig annyira jó pasi volt ebben a filmben, hogy a Volturi klán tagjaként már nem is menő. 

Maga a film olyannyira izgalmas volt, hogy őszintén szólva sokszor a zenére nem is figyeltem, DE amikor igen, akkor teljesen letaglózott. Ha meg kellene fogalmaznom milyen is volt, akkor azt mondanám, hogy izgalmas, politikai zene. Érzed végig, hogy itt valami nagy botrány van kialakulóban, zörögnek a mappák, ketyeg az óra, a hatalom pedig nem ússza meg – a nép ítéletet mond. Hans egy egészen másik arcát mutatta meg ezzel a filmzenével, azt hiszem ez most egy jó kis kihívás volt neki is. De figyelj Hans, nagyon jól csináltad!

Még azért megemlíteném, hogy Ron Howard rendező és Hans Zimmer számos alkalommal dolgoztak már együtt. Ilyen filmek például: A dilemma, Lánglovagok, Hajsza a győzelemért, A Da Vinci-kód, Angyalok és Démonok. Bár a film hatalmas sikert aratott, Oscar bácsi végül nem jött.

Szeretnénk hallani élőben? Inkább újra megnézem a filmet miatta.

Eredeti cím: Frost/Nixon

Rendezte: Ron Howard

Év: 2008

Zene: Hans Zimmer

IMDb itt.

Tovább

Hajsza a győzelemért

8 éves lehettem, amikor kaptam egy csomag Ayrton Senna csillogó matricát. Ez akkor nagyon menő volt, nem is cseréltem el! Na, ez az egyetlen emlék amibe kapaszkodhattam a témával kapcsolatban: ez pedig a Forma 1.

Leszögezem, hogy nagyon szeretem az életrajzi filmeket, ez pedig most se volt másképp. A sztori alapja az 1970-es években nagy port kavaró James Hunt -  Niki Lauda autóversenyzők rivalizálása. A Formula-3-tól kezdve ki nem állhatták egymást, ami egy igazán jó kis alapot ad a filmnek. Két elvakult férfi nagyon gyors autókkal – az egyiknek a csajok és a buli a fontos, a másiknak pedig semmi más, csak az F1. A két rivális közötti feszültség 1976-ban tetőzött, az ominózus nürnburgringi futam előtt. Niki Lauda a futam lefújását kérte a hatalmas eső miatt, ám James hozzá illő makacssággal és nemtörődömséggel már csakazértis odapörkölt neki. Ő a futam megtartását támogatta. Ez okozta majdnem Niki vesztét – kicsúszott a pályáról, és majdnem autójában égett. Élet és halál között saját bevallása szerint James adott neki erőt a kórházban – nem akarta, hogy a hülye brit nyerjen! 6 héttel később már az autójában ült….

Érdekes személyiségváltozásokat mutat be a film. A két versenyző messze vannak egymástól mint Makó Jeruzsálemtől, de a film végére mégis tesznek egymás felé 1-1 lépést – végülis kell valaki, akit le akarunk győzni, nem?

Hans Zimmer itt nagy szerephez jutott, bár láthatatlan maradt. A 70-es évekhez, az égett gumiszaghoz és a tesztoszteronhoz illő zenét alkotott, mely kifejező, fenntartja azt a feszültséget, amit érezhet bárki, aki otthon ül vasárnaponként a kanapén egy sörrel a hasán és várja a futam végét. Hát mi is így éreztük magunkat. A zenében megvolt a „hansi” mozgalmasság, folyékonyság, a zene a filmmel együtt száguldott végig az arcunkon. Jó volt, na!

És ki a rendező? Ron Howard. Így próbálta jóvá tenni A dilemma című filmet? Hát nálam győzött.

Szeretnénk élőben hallani? Igen Hans, légyszi nyomjátok le!

Eredeti cím: Rush

Rendezte: Ron Howard

Év:2013

Zene: Hans Zimmer

IMDb itt.

Tovább

A dilemma

Az igazán nagy dilemma bennem van, nem a filmben. Mit is írjak erről? Vince Vaughn amúgy se  a kedvencem, ezután a film után se lett az.

A sztori röviden: a két főszereplő pasas a főiskola óta legjobb barik, minden együtt csinálnak. Van egy közös cégük is. Hát. A lényeg az, hogy Ronny (Vince Vaughn) meglátja Nick (Kevin James) feleségét egy másik pasassal. Na és itt van a dilemma. Elmondja vagy ne mondja? Beszéljen a feleséggel vagy ne beszéljen a feleséggel? Igen, ez másfél órán át. Igaz, ezen mi is elgondolkoztunk, hogy mit kellene csinálni, nem mondom, nem könnyű helyzet. De azért annyira nem érdekes, hogy ebből filmet csináljanak. Próbálják összeszőni a szálakat, de ezen még Channing Tatum megjelenése se segít (talán egy kicsit). Számtalan gyenge poént vonultat fel a film, erőltetett helyzeteket erőltet még annál is tovább. Na és hol a zene?

Na igen, hol?

Hát fogalmam sincs. Próbáltam visszakeresni, de csak Audioslave , Ray Charles és The Black Keys volt. Hans sehol. Az IMDb szerint Hans Zimmer ebben a filmben Lorne Balfe-val dolgozott együtt – tegyük hozzá, nem először (Megaagy, Isten fia).  Ez valószínűleg a „szívesség” kategória volt, mert amúgy miért vállalta volna?

A másik fele Ron Howard. Kérdem én: az Egy csodálatos elme után miért? MIÉRT?!

 Szeretnénk élőben hallani? Mégis mit?

Eredeti cím: Tha Dilemma

Rendezte: Ron Howard

Év: 2011

Zene: Hans Zimmer, Lorne Balfe

IMDb itt.

Hans műve helyett most szóljon a KISS. 

Tovább

Lánglovagok

A '90-es évek szuperhősei a hétköznapi hősök voltak. Nem kellett röntgenlátás, nukleáris meghajtású szív vagy nevetséges búvárruha ahhoz, hogy felnézhessünk valakire. Ez egy annyira tökös film, hogy nők is csak azért kerültek bele, hogy legyen valaki, aki miatt össze lehet verekedni a buliban vagy legyen kit megdugni a tűzoltó kocsi tetején. De viccet félretéve ez egy nagyon heroikus, nagyon patrióta film. Kicsit olyan íze van, mint a háborúkról szóló katonás filmeknek, annyi különbséggel, hogy itt a főgonosz maga az egyik őselem.

Ron Howard rendezte a filmet, aki nem szeret kicsiben játszani. Nézzük csak meg a szereposztást: William Baldwin, Kurt Russel, Robert De Niro, Donald Sutherland, Scott Glenn. A legkisebb szerepekbe is hívták a nagy neveket. Pénz is volt rendesen, hiszen ahhoz, hogy tűzet oltsanak a filmben tüzet kell gyújtani. A tűznek viszont van egy olyan rossz tulajdonsága, hogy eléggé pusztító. Szóval van itt minden mi szem, s szájnak ingere. Sztárdömping, látványos tűzoszlopok és  egy lenyűgőző, de alábecsült szakma családi drámába burkolt bemutatása.

Ne feledjük, hogy ez a film 1991-ben készült, tehát olyan sorozatok előfutárának tekinthető, mint a Ments meg! vagy a Harmadik műszak és nem kellett hozzá egy 9/11 méretű katasztrófa, hogy értékeljük azokat az embreket, akik alulfizetve is megmentenék az életünket. Jó, hogy ez a film felhívta rá anno a figyelmet!

A tűz a leggonoszabb gonoszként jelenik meg a filmben. Gyönyörű felvételeken mutatják be, ahogy szinte már élő organizmusként csak arra tör, hogy elpusztítson mindent maga körül. És minnél inkább tartunk a tűztől, annál inkább csodálattal nézünk a férfiakra, akik megküzdenek vele. Egy kis mellékszereplőt megint csak kiemelnék a csapatból, mert Donald Sutherland legalább olyan félemetes a bolond piromán szerepében, mint maga a tűz.

A zene mindent elkövet, hogy átérezzük ennek a szakmának a súlyát. A veszélyt és az erre reakcióba lépő bátorságot. A napi szintű élet-halál harcot, ami ellehetetleníti a magánéleti boldogságot. A zene is kicsit a háborús filmekre emlékeztet, de nem is áll egymástól olyan messze ez a kettő. Katonának vagy tűzoltónak lenni bizonyos nézőpontból ugyanaz. Mindkettő hivatás, nem munka. A zene sodró lendülete akár öt égő épületen át is cipel magával. Nem hoz szégyent a tűzoltókra, hanem kellő tisztelettel és alázattal ír hozzájuk himnuszt.

Szeretnénk élőben hallani? Biztos magával ragadna, úgyhogy igen!

Eredeti cím: Backdraft

Rendezte: Ron Howard

Év: 1991

Zene: Hans Zimmer

IMDb itt.

Tovább

Hans a szobából

blogavatar

Hans Zimmer összes munkája, ahogy mi halljuk. Az IMDd oldal alapján 124 filmet nézünk meg. A lista alapját az általa komponált filmzenék alkotják - nem nézzük meg a dokumentumfilmeket, a rövidfilmeket és nem játszunk számítógépes játékokkal (most nem). A sorrendet a szerencsére bízzuk, a jól bevált "húzós módszerrel". Két ellenállhatatlan nő, egy macska, egy zeneszerző, 6 hónap, 124 film.

Legfrissebb bejegyzések

2016.03.07.
2016.02.24.
2016.01.05.
2015.12.30.

Utolsó kommentek